Kampania MAMY czas na zdrowie z programem grantowym wspierającym pracujące mamy w lokalnych społecznościach
Według danych ZUS [2] kobiety odpowiadają za niemal 80% dni absencji chorobowej z tytułu opieki nad dzieckiem, a samotne matki stanowią ponad 20% rodzin w Polsce [3]. Kiedy jednak przeziębienie lub grypa dotykają je same, często nie mają wsparcia, by zostać w domu.
Poprzednie edycje kampanii koncentrowały się na budowaniu wsparcia w najbliższym otoczeniu mam oraz na dialogu z pracodawcami w sprawie elastycznych rozwiązań i benefitów zdrowotnych. Teraz organizatorzy oddali głos samym pracującym matkom i społecznościom lokalnym, w których na co dzień żyją i pracują.Presja finansowa sprawia, że mamy często nie dają sobie prawa do choroby i odpoczynku. Zamiast regenerować się w domu, pracują dalej, ryzykując pogorszenie zdrowia. Tymczasem zdrowi, zaopiekowani pracownicy są najcenniejszym zasobem każdej organizacji – przypomina Karolina Andrian, prezeska i współzałożycielka Fundacji Share the Care.
Program grantowy – serce 3. edycji kampanii
Sercem tegorocznej odsłony kampanii jest program grantowy „MAMY czas na zdrowie”, w ramach którego fundacje i lokalne organizacje społeczne mogą ubiegać się o granty w wysokości 10 000 zł. Nabór projektów trwa do 12 grudnia 2025 r., a Jury wybierze 3 najlepsze inicjatywy, które zostaną ogłoszone w połowie stycznia 2026 r.
Zgłoszenia można przesyłać poprzez formularz dostępny na stronie www.mamyczasnazdrowie.pl, gdzie znajdują się także szczegółowe informacje i regulamin programu.
Celem programu jest wsparcie projektów, które:Chcemy, by w każdej społeczności powstały miejsca i sieci wsparcia, w których pracujące matki będą mogły poczuć, że nie są same, kiedy dopada je choroba. Odpoczynek nie jest oznaką słabości – jest niezbędny, aby wyzdrowieć – podkreśla Anna Bachulska-Kossek, Marketing Manager, Haleon.
- wzmacniają poczucie wspólnoty i siostrzeństwa – tworzą przestrzeń, w której pracujące matki wspierają się nawzajem i budują lokalne sieci pomocy,
- prowadzą działania edukacyjne – pokazują, że odpoczynek w chorobie jest konieczny i zgodny z zaleceniami WHO,
- uczą komunikacji własnych potrzeb – jak rozmawiać z partnerem, rodziną czy pracodawcą o potrzebie regeneracji i wsparcia,
- aktywizują i integrują społeczność lokalną - np. poprzez warsztaty, grupy wsparcia czy działania sąsiedzkie integrujące kobiety z lokalnych społeczności.
- budują partnerstwo w związku – poprzez równomierne rozłożenie obowiązków opiekuńczych i domowych, tak aby w czasie choroby czy przeziębienia kobiety mężczyzna był w stanie przejąć jej obowiązki.
Kontynuacja ważnej społecznej dyskusji
Trzecia edycja kampanii „MAMY czas na zdrowie” to nie tylko sam program grantowy, ale też kontynuacja ogólnopolskiej dyskusji o zdrowiu i dobrostanie pracujących mam.
Na stronie kampanii www.mamyczasnazdrowie.pl dostępne są teksty i filmy edukacyjne, a także krótki test, w którym anonimowo można podzielić się swoimi doświadczeniami i zabrać głos w tej ważnej, społecznej dyskusji.Zależy nam, by przesłanie kampanii dotarło jak najszerzej. W końcu prawo do odpoczynku w czasie choroby nie jest luksusem, tylko podstawowym elementem troski o siebie. Im więcej osób to zrozumie, tym łatwiej będzie zmienić nawyki w całym społeczeństwie – dodaje Karolina Andrian, Fundacja Share the Care.
[1] SW Research, badanie „Wyzwania osób aktywnych zawodowo w trakcie choroby”; sierpień 2023, N-1003; pytanie: Jak często podczas grypy lub przeziębienia rezygnujesz ze zwolnienia lekarskiego, aby nie stracić innych korzyści finansowych (premii); Odpowiedź: 86% - raz lub częściej
[2] https://www.zus.pl/documents/10182/39590/Absencja+chorobowa+w+2023+roku.
pdf/57361117-44fc-4c48-ecad-82685bebdb32?16895964320 tabela 44, strona 107,obliczenia własne
[3] Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021, Rodziny w Polsce w świetle wyników NSP 2021
https://stat.gov.pl/spisy-powszechne/nsp-2021/nsp-2021-wyniki-ostateczne/rodziny-w-polsce-w-swietle-wynikow-nsp-2021,7,2.html







